Думата виждам означава забелязвам, разбирам, схващам, проверявам, прониквам.
Думата виждам е синоним на думата наблюдавам, думата наблюдавам е синоним на думата изследвам, думата изследвам е синоним на думата изучавам.
***
В една от книгите по рисуване се казва, че човек може да рисува това, което вижда, а не това което знае. Андрю Луис в една от своите книги Изкуството на илюстрацията казва, че човек трябва да мисли докато рисува и да рисува докато мисли. За мен това е нещо ново и това, което той каза, грабна моето сърце. Просто привлече вниманието ми.
***
Да виждаме правилно докато рисуваме определен предмет от живота или от снимка, означава да имаме правилното разбиране за предмета, който рисуваме.
Някои учители също казват че човек трябва да мисли осъзнато за формата, която изследва и рисува. Отново за мен това беше нещо непознато сякаш някой ме задължава да го правя без аз да имам тази свобода.
***
Много е важно когато човек иска да рисува определен предмет, е да има свободата,която му е необходима. Защо човек трябва да рисува ако се чувства задължен? Той губи своята свобода, когато рисува по задължение и научава нещата механично тоест като ги назубря без да влага никакво внимание и сърце. Много често когато съм искал да рисувам и съм го правил по задължение Аз губя тази свобода.
Малко история затова как и защо започнах да рисувам:
През 2021 година наех една учителка по рисуване, за определено време Аз си платих. Но когато тя започна да ми обяснява Какво е композиция аз сякаш не бях готов да разбирам какво всъщност ми говори тя.
Аз нямах никакъв усет какво означава да наблюдавам предмета, който рисувам. Ще се върна няколко години назад към 2010 година месец април. Тогава аз имах чистото желание да се науча да рисувам и започнах да рисувам Сам самичък от една книжка на Иван Гонгалов тя се казва "Аз се уча да рисувам". Рисувах в продължение на няколко месеца като си помислих, че веднага мога да стана художник. Тогава си спомних, че все още натисках молива и то поне правилен начин. Дори не знаех как да си отпусна ръката. За мен рисуването като процес не означаваше нищо, просто нетърпеливо пропусках някои неща, които бяха много важни и най-вероятно аз нищо не осъзнавах. Даже не си задавах въпроса "защо рисувам?" Тогава през годините 2010-2011 Аз рисувах от време на време сам самичък. И тогава за първи път ми се случи с химикал да нарисуваме едно растение. Но тогава аз не знаех какво означава светлина Какво означава сянка Какво означава тон, полутон и други неща, които можеха да ми бъдат в полза. Нямах никакви основи по рисуване, не знаех откъде да започна и как да започна. Аз дори не знаех как се държи молив. Обикновено държах молива като тип писалка. Не знаех какво е щрих какво е къса и какво е дълга черта.
Така че знанията ми по рисуване през този период от 2010 до 2011 бяха много голи. Наложи се за известно време да прекъсна рисуването тъй като не знаех как да изградя Сам самичък правилната основа. Липсваш ми някакво усещане за възприемане на основните начала по рисуване. За мое огромно съжаление аз не си направих труда да отида в националната библиотека Иван Вазов град Пловдив в отдел изкуство да проверя има ли такива книги за начинаещи по рисуване. Редовно ползвах интернет и дори там не си мръднах съзнанието да проверя има ли книги по рисуване за начинаещи. Определено интересите ми бяха съвсем не организирани, а просто разпокъсани. С мен имаше много огромен хаос, който не можех да подредя. Дори нямах никаква представа какво означава това да рисуваш. Всичко в мен беше един пълен хаос.
Помагах на един човек да прави снимки за реклама. Там също нямах никаква представа какво правя и защо го правя. Липсваше ми всякакъв усет и разбиране. Аз просто като някаква машина му правих нещата и не влагах никакво сърце.
***
Около 2012 година от време на време пак рисувах но не се сетих че през интернет може ли да намеря книги по рисуване можех да напиша на английски how to draw или как да рисувам. Явно тогава не се интересувах защото смятах че рисуването и губене на време и няма смисъл от това. За моя огромно съжаление сега разбирам, че не съм бил прав.
***
Около 2014 и 15 г аз тогава пак не си задавах въпроса защо рисувам просто бях увлечен да правя нещо колкото по-бързо да ми мине времето някой казват да убия скуката. Плахо започнах да рисувам но рисунките ми бяха много Плоски тоест бяха като двуизмерни картинки. Когато намерих книги по рисуване аз просто ги трупах но не ги отварях една по една и да започна малко по-малко да се упражнявам и да правя нещо съществено. Сякаш всичко това, което правих беше някаква скука.
***
Затова трябваше да минат цели седем години докато си опомня Какво съм искал да рисувам и с какво съм искал да се занимавам за да може спокойно да минават дните ми без да се притеснявам и да бъда в някакво напрежение.
***
За първи път когато започнах да рисувам или да изучавам предметите Аз все още не бях готов. Учителката ясно и точно ми обясняваше как се рисува един предмет. Тя дори първите два-три месеца търпеливо ми обясняваше Как се построява един предмет. Построяването на един предмет се нарича конструкция. След това аз започнах да рисувам както тя ме посъветва. Но рисуването ми отнемаше 5-6 часа защото аз нямах необходимия тренинг или обучение тоест не бях свикнал.
Назад в моето детство
Ще се върна много назад в детските си години. Като дете рисувах някакви двуизмерни полицейски коли със сини лампи и двама полицаи вътре. Чувал съм че децата когато рисуват те имат по-голям интерес и те са способни по въображение да нарисуват това което искат и мислят. Защото децата когато рисуват своите детски мечти те са чисти и не са замърсени от плановете на възрастните хора. Имам предвид че светът на децата е чи ст пълен с детски игри детски мечти понякога в тези мечти има много тъга и много болка. А когато децата започнат да оцветяват своите мечти в красиви цветове те искам да направят себе си и останалите щастливи. Но аз рисувах полицейските коли само като едни рамки без да знам какво е тъмно светло и обем в рисуването. Обемът при рисуването за нейно означава някаква дълбочина или чувство за дълбочина В пространството.
А като ученик спомням че прерисувах портрета на Васил Левски с помощта на една учителка в град Карлово. Тогава останалите деца започнаха да завиждат Как така съм го нарисувал без да знам дори как изглежда. Но когато учителката нанесе портрета на Васил Левски и да го разгледам тогава аз без да знам какво е да измерваш пропорциите на човешката глава Аз колкото виждах толкова можех и по някакъв необясним начин за мен с помощта на учителката го нарисувах този портрет.
Аз отново не знаех какво е това тъмна страна и светла страна и кога човек може постепенно да нанася светли или тъмни тонове в лицето на определен човек. Тогава не знаех какво означава щриховане. Нямах никаква идея какво означава щрих наляво, щрих надясно, щрих нагоре, щрих надолу или кръстосан щрих. Дори и през 90-те години на моето детство Аз не знаех какво означава рисуване пропорции и така. За мен рисуването беше нещо много непознато сякаш да влизаш в морето и имаш чувството, че ще се удавиш.
Дори не знаех какво означава човек да бъде талантлив в определена област. Преди всичко имах някакво хоби да изучавам чужди езици но просто и там бях гол и бос защото за да научи човек даден език първо го учат как да пиша и да чете да смята да разсъждава и да изговаря правилно определени думи да може поправялен начин да съставя малки изречения. Да поставя по правилен начин припидателните знаци като точка, запетайка, в кавички и така нататък. Да, когато разказвам това, аз усещам че го разказвам с много голяма болка. И все пак ще се върна отново напред за да покажа че вече знам какво е рисуване защото почнах да чета книги по рисуване и да осмисля това, което правя.
И така: Какво означава да измервам по правилния начин размерите на предметите с молив или някаква линийка?
Да измервам означава да проверя колко пъти по височина се нанася предмета ако е само един и колко пъти се нанася по широчина същия предмет. За мен визирането или измерването на размерите на предмета е много сложно. Аз ще си представя че рисувам един правоъгълник по височина 10 см и по широчина 5 см. Това означава че съм построил правоъгълника с точните размери 10 на 5 см. 10 см по височина и пет сантиметра по широчина. Сега мога да кажа че по височина нанася 10 пъти а по широчина нанасям пет пъти. Или още по-простичко: 10 мерни единици по височина и пет мерни единици по широчина. Нека да променим мерната единица от сантиметър в едно квадратче което е съотношение едно към едно или едно към 0,5. 0,5 е половината на едно.
***
Ще се върна отново към годината 2021-ва. Учителката по рисуване ми обясняваше че когато рисувам сфера трябва да правя специални щрихи по формата на кръгчето за да се получи сфера. Моите щрихи бяха много разредени и много разкривени. Аз все още не бях уверен Как се прави това. Аз си мислех че когато човек се научи поне за една година или да кажем за два-три месеца да рисува аз просто имах една грешна представа че човек ще се научи бързо да рисува. Отново и отново се заблуждавах че рисуването за мене нещо като убиване на времето. Много често когато рисувах предмети като ябълки и банани все още не можех да наблюдавам както трябва нещата които учителката ми обясняваше. Тя дори искаше да се откаже но тя не ми каза, че на мен ми трябва талант. Тя беше много тъмно А аз вътрешно в себе си знаех че нямам такъв талант да рисувам. С мен критиката постоянно се събуждаше или беше в будно състояние, тя никога не спеше. Всъщност аз мога да обясня как човек може да наблюдава правилно формата но няма да мога да вложа никакво сърце в това което искам да разкажа или да покажа.
Затова аз обичам да направя един разказ По свой начин как аз започнах да възприемам рисуването като арт терапия или лечение чрез изкуството лечение чрез правене на различни чертички и с помощта на молива тънки дебели малки големи или къси и дълги. Дори когато си купих книгите Изкуството да рисуваш като поредица аз нямах никаква точна представа откъде и как да започна.
Първите ми стъпки с Adobe Photoshop
В периода 2004-2008 г. когато сам учех фотошоп или как да направя базова обработка на една снимка дали да я направя черно-бяла малко да подобрят цветовете тогава си спомням че по скайпа се запознах с един човек от Франция който живееше в Швейцария И тогава той ми спомена; Какво означава да работя с фотошоп. Той ми зададе и този въпрос: Ти знаеш ли какви са функциите на всяка една операция която правиш с photoshop? Аз му отговорих, че нищо не знам. Просто правя нещата механично без да слагам сърце, без да влагам търпение или да ги правя нещата с удоволствие - с една дума: просто четях зубрих и толкова - исках деня ми да минава по-бързо. Най-много се страхувах от това че когато нямам необходимата подготовка, да не се проваля. Страхът от провала не ми беше най-добрият учител, най-добрият учител за мен стана самия провал. Редовно се казвах че нищо не ставам и от мен на колкото и години да бъда пак нищо няма да стане. В себе си бях изградил една неправилна защитна стена която всеки момент може да бъде пробита. Човек по неправилен начин сам може да пробие своята защитна стена и да я бутне. Често пъти когато някой хора ми показваха грешките редактирането на снимки с photoshop аз вътрешно се ядосвах. Когато си ми на една цяла година самият започнах да забелязвам своите грешки и тогава отворих YouTube страницата и започнах да търся най-леките неща които мога да правя с фотошоп като създаване на слоеве на маски и така за една-две години сам се научих как да правя нещата стъпка по стъпка. Технически бях научил програмата но нямах никакво въображение или фантазия какво мога аз да измисля с тази програма.
Правилното търсене води до съществени и добри резултати като по-нататъшни последствия
Вчера в един сайт Drawabox.com срещнах термина special reasoning което значи на български пространствено виждане или разсъждение което води до пространственото виждане. После намерих към същия сайт едно клипче в youtube което обясняваше Как се изгражда това пространствено виждане чрез мислене и разсъждаване върху това как по най-простият и правилен начин се изграждат обектите от двуизмерни в триизмерни в самото пространство което създава чувството за дълбочина.
За чувството за дълбочина започнах да чета книги по перспектива на английски език но ползвах и преводача на google за да ми го преведе автоматично на български. Дори поправях самия преводач, когато преводът не беше както трябва.
Геометрията, моят път към основите на рисуването
Спомням си че преди няколко месеца да кажем от март месец 2024 а започнах да чета в интернет малки уроци по геометрия и от там научих Какво означава самите правоъгълници да имат различна широчина височина и дали човек може да ги построи по правилния начин. Бях намерил електронни учебници по геометрия за първи и втори клас и оттам нещата постепенно започнаха да ми се изясняват.
Някой би ме попитал какво е общото между геометрията и рисуването? Геометрията от гръцки означава измерване или описване на земята чрез определени мерки. Геометрията е наука която изучава размерите на обектите в двуизмерното пространство и в триизмерното пространство когато геометртричните фигури се превръщат в геометричните тела. И от ден на ден нещата по рисуване започнаха да придобиват по-голямо значение, защото аз реших да вложа цялото си сърце и да изучавам геометрията с най-голямо удоволствие. Когато човек прави нещата с удоволствие Той има силата да търпи до толкова, колкото е необходимо.
Поставяне на правилните основи по рисуване
Поставянето на правилните основи по рисуване започна последния начин: в групата на самоуките художници започнах да пускам разни мои картинки с перспектива или поне така смятах и хората започнаха да ми обясняват че това което съм нарисувал не е правилно и ми изложиха правилата по рисуване в перспектива. Някой дори си позволиха отново да ми се подиграват че не зная такива неща, които са елементарни неща по рисуване.
Тогава една госпожа от Пловдив се свързва с мен чрез тази група и поне за един месец когато ѝ пращах нещата които правя тя започна да ми обяснява как по правилния начин да изграждам добри рисунки. Самата тя ми отвори очите и аз тогава разбрах, че имам проблем. Това не го осъзнах веднага но чрез четенето на книги по рисуване започнах да разбирам какво ми липсва. Затова намерих няколко книги по перспективи или линейна перспектива и въздушна перспектива. Намерих ръководството по рисуване на перспектива на Марк уилямбринг там в своята книга той обяснява Какво представлява линейната перспектива кои са инструментите за правилно измерване на пропорциите на предметите от живата природа. Започвам да чета тази книга с интерес и смятам да започна с нея, защото тази книга ми създава чувството за лекота и, че мога спокойно да се науча да рисувам без да си давам никакъв зор или да гоня някакви срокове.
Книгата се казва:
Perspective for the absolute beginner
A Clear & Easy Guide to Successful Perspective
Drawing
Mark and Mary Willenbrink
Можете да я свалите от PDF Drive .
В тази книга се обяснява всяко нещо Как се прави стъпка по стъпка. Най-важното когато човек чете книги по рисуване е да запомни най-важното че линейната перспектива създава чувство за дълбочина. Въздушната перспектива създава същото чувство за дълбочина но тогава пейзажите като планини или там само пейзажи или градска среда тя създава предметите по стойност когато стойността на едно дърво е по-далече тя е по-светла а когато стойността на едно дърво е много по-близка до нас тя е по-тъмна тогава не виждаме детайлите на дървото и неговите светли и тъмни части.
В същата книга се описва и малко теория на цветовете или на български цветознанието, или знанието за цвета.
Книгата е с много добри практически насоки за всеки един начинаещ художник. Ако човек не може да чете английски може да следи правилно начертаните инструкции при построяването на определени предмети при добро изграждане на линейната или въздушната перспективата. Всички правила са описани малки стъпки, които човек без да бърза може спокойно да следва.
Коментари
Публикуване на коментар