Ще се опитам да дам малко повече пояснение с понятията мотивация и дисциплина като значение на думите. Ако постоянно копирам значението на всяка една дума от българския тълковен речник статията ще бъде много разводнена и хората няма да имат желания да четат. Ще си помислят, че аз съм един дървен философ, който много дрънка без да има някакъв опит. Ще се постарая статията да бъде увлекателна за четене.
Мотивация и дисциплина
- да открием разликите
Мотивацията е подтик или задвижване чрез стимул, вдъхновение, временна цел човек да желае да рисува за определен момент. Много често това идва от настроението на човека. Ако е в добро настроение ще рисува, ако е в лошо - няма да рисува.
Мотивацията или настроението не винаги ще идват, тогава какво правим? Необходимо е при липса на мотивация като движеща сила от вън или отвътре да вземем някакво целенасочено решение, което да ни накара да бъдем постоянни, а не временни в рисуването.
Мотивацията е вътрешна когато имаме задоволството да направим нещо без да очакваме, но да останем доволни от резултата и да продължим нататък.
Мотивацията е външна когато полагаме труд и очакваме нашия труд да бъде добре заплатен.
Нека да запомним, че мотивацията, вдъхновението не винаги ще идват.
Дисциплината е по-различна от мотивацията. Тя ни кара да желаем да продължим да учим да рисуваме. Помага ни да изграждаме добри навици по рисуване. Дисциплината е резултат от изграждането на добър навик по рисуване. Добрите навици по рисуване идват от редовните упражнения по рисуване. Изучаване на различни техники по рисуване като изграждане на щрихи чрез къси и дълги черти с еднакво разстояние. Щрихи по формата на сферата, конуса, цилиндъра и други.
Без редовни упражнения по рисуване няма как да постигнем добри резултати. Ако разчитаме само на мотивация или вдъхновението, това вече е огромна наша заблуда и после ще имаме неправилни очаквания и лоши резултати в рисуването. Неправилните очаквания стават като наша висока летва, която ние си поставяме. После почваме да бързаме да рисуваме сложни предмети и когато не стане, веднага се отказваме, което е много жалко.
Най-важното нещо, което човек може да притежава е добрата воля да възпитава себе си да бъде търпелив, твърд, решителен, неотстъпчив, постоянен да рисува.
Дисциплината се изгражда чрез търпението и възпитаването на добрата воля и силното желание човек да се научи да рисува независимо дали има талант или няма.
Малко проучвания за хората имащи талант
И хора без талант
Хората с талант, дарба, вътрешна заложба според мнението на някои учители по рисуване се справят по-добре с рисуването и нанасят светли, средни и тъмни части на обектите, които наблюдават. При тях всичко идва отвътре без да влагат много усилия. При хората с вроден талант желанието да рисуват е много силно влечение.
Хората без талант като мене например, много трудно се справят по рисуване. Липсва им правилно наблюдение на формата, не могат да определят правилно източника на светлина върху обекта и посоката на хвърлената сянка.
Аз съм един от примерите
Ще посоча отново себе си като пример. През 2021 година аз изявих желание да се науча да рисувам. За съжаление нямах усет по рисуване
Някой наричат този усет нюх. Дори нямах вродено чувство за изграждане на правилни пропорции на предметите. През 2022 година пак започнах да рисувам и учителката ми казваше да имам съзнание за формата на всеки предмет. Ако бях ходил при други учители по рисуване според мен или по мое мнение, те биха ми казали че щом нямам вроден талант по рисуване или вътрешна заложба, няма да мога да се науча да рисувам дори по никакъв начин няма да се справя. На моменти се отказват да рисувам защото не бях уверен, много често ми идваха мисли че аз нямам никакъв талант по рисуване.
Моето пътуване в света на геометричните фигури и тела. Решението.
През 2024 година реших да изучавам геометрични фигури за построяване на геометрични тела. Тогава някаква интуиция дойде в мен да свържа геометричните фигури и геометричните тела с рисуването. От книгата Изкуството да рисуваш природа научих най-ценното нещо: всеки един предмет може да бъде разграден на няколко прости форми които са прости геометрични фигури.
След като намерих къде е проблема реших отново да се упражнявам да наблюдавам предметите които искам да нарисувам. Това правя вече от една две седмици и се оказва че усета за пропорция при мен е дошъл много по-трудно.
Има моменти когато човек има талант и да може да рисува и човек не може да оцени това което прави и може да захвърли своя труд в нищото и той обвинява своя труд и вложените усилия които идват в следствие от неговия талант.
Аз нямам талант да рисувам, но научих нещо много ценно и все още го уча. Когато човек полага усилия да се учи да рисува, или ще го кажа в единствено число от първо лице: независимо дали моята рисунка В началото е грозна, дори да направя само малко драскулки, аз запазвам своята рисунка като начало или откъде съм тръгнал да рисувам. Затова понякога когато искам да рисувам започвам да правя някакви начални драскулки, скици и други неща.
В Последствие започнах да ценя това, което рисувам и си запазвам рисунките независимо дали са грозни или красиви. Спомням си, че преди 10 години когато сам се учих да рисувам моите рисунки бяха много грозни, знаех че нещо ми липсва но не можех да разбера точно какво. Най- жалкото е, че бях много непостоянен и колеблив. Постоянно си обвинявах, че не ме бива в рисуването.
Липсваше ми изграждането на Добри навици по рисуване което води до много добра дисциплина. А това означава да възпитавам добрата воля в себе си да се уча последователно да рисувам.
През лятото на 2010 година аз посетих кратък курс по рисуване и графичен дизайн към академията за музикално танцово изобразително изкуство град Пловдив. В началото си мислех че е човек може да се научи бързо да рисува и да стане художник от раз. За съжаление очакванията ми ме доведоха до разочарование и унижение. Затова не бях постоянен и много колеблив в рисуването. Чудех се какво ми липсва...
След 13 години разбрах, че ми липсва добрата воля и дисциплина да рисувам. Когато започнем да изучавам Как се построяват основните геометрични фигури и геометрични тела, тогава постепенно започнах да желая да рисувам. Онзи ден докато бях централната градска градина в Пловдив, започнах да рисувам паметника на един ландшафтен архитект нарича се Люсиен Шевалас. Припомних си уроците за измерване на пропорциите и проверяване дали всичко е както трябва. Няколко пъти се наложи да проверявам дали правилно съм измерил пропорциите на обекта. Вече спрях да разчитам на вдъхновението или музата и започнах да рисувам с готовност. Много трудно се научи да си откривам грешките. Докато ходих на индивидуални уроци по рисуване, учителката по рисуване сама ми откриваше грешките още в самото начало. Тогава много се дразнех че тя ги открива много бързо. За няколко месеца започнах да разбирам че откриването на грешките по рисуване е процес от обучението по рисуване.
Ще се опитам на дам определение на думата процес според тълковния речник на българския език.
Тълковен речник
мн. процеси, (два) процеса, м.
1. Последователна смяна на състоянието в развитието на нещо; ход, развой. Учебен процес.
Синонимен речник
(същ.) развитие, развой, вървеж, движение, ход
(същ.) прогрес, напредък
(същ.) дело
(същ.) задача, задание
(същ.) метод, похват, технология
(същ.) действие
Думата процес може да бъде и синоним на думата напредък според българския тълковен речник.
Тълковен речник
м. само ед. Преуспяване, успех, напредване, постъпателно движение напред, прогрес. Икономически напредък.
Синонимен речник
(същ.) ход, вървеж, успех, прогрес, цъфтеж, преуспяване, развитие, подем, възход, напредване, просперитет, усъвършенствуване
(същ.) култура, цивилизация
(същ.) придобивка, постижение, крачка напред
(същ.) помощ, подпомагане
(същ.) постижения
(същ.) подобрение, увеличение
(същ.) развой, еволюция, разгръщане, разрастване, разработка
(същ.) прогресиране
(същ.) движение, инерция
Източник: www.rechnik.info
Това искам да кажа, че от моите постоянни упражнения по рисуване зависи моят Напредък в рисуването. Дисциплината за разлика от мотивацията, подпомага правилното виждане и усвояване на материала по рисуване ,което води до много добри резултати.
Според руското тълкувание на дисциплина това означава желанието на човек да се научи на нещо, да бъде последовател на някого, да бъде ученик. Латинското наименование за дисциплина е ученичество. Човек да бъде готов да се обучава и да бъде последовател на някого.
Вместо заключение - продължение за цял живот
Някои казват че талантът е един процент а 99% е само труд и упражнения по рисуване.
Според тълковният речник на българския език талант е вродена способност на човека да може да прави нещо. Някой казва че това е вложена мъдрост на Бога в човека. Примери за това е книга и изход глави 32 и 35 как Бог влага мъдрост и разбиране за изкуството на веселиил и неговият екип за да изградят скинията.
При влагането на таланта, Бог влага и мъдрост в човека По какъв начин Той може да използва своя талант за прослава на Господ в Стария завет и не само в Стария завет и в Новия завет следователно човек може да прослави Господ със своя талант дори днес.
Предполагам, че Божия вложен на мъдрост означава че човек дори и да има талант да кажем 50% тогава с останалите 50% Труд той трябва да вложи обучение курс по рисуване и това ще му помогне да се справи още по-лесно.
Човек, който има само един процент вложен талант тогава Би трябвало да има 99% вложена мъдрост Какво да направи.
Всеки един човек има талант да се развива в някаква област, независимо каква е тя.
Талантът освен, че е един процент вложена способност или вложена мъдрост тогава 99% е вложено умение човек да намери начин как да продължи да рисува като си налага дисциплина или възпитава волята да се учи продължително време.
Коментари
Публикуване на коментар