Защо човек се дразни по време на рисуване?

 Причините за раздразнението е липсата на наслада по време на рисуване. Един важен въпрос е този: „Аз наистина ли обичам да рисувам“? Понякога човек прибързано се „хвърля“ да рисува по-сложни обекти с по-сложна форма, които отнемат много време и ако човек няма много търпение, ще се дразни много и има много голяма вероятност да „намрази“ рисуването за цял живот. 

При мен това се получаваше по няколко пъти. Затова вместо да намразя рисуването си давам почивка и оставям всичко, което съм научил да „отлежи“ в моя ум или спирам да мисля за него. 

Според мен човек трябва да има голяма готовност да се учи да рисува. А рисуването като процес и време изисква много количество търпение и много добра воля да се упражнява.

Другият дразнител е самокритиката по отношение на неговия начин на рисуване. Има момент, в който човек мисли, че рисува нещо, което вижда и след приключване той или тя виждат, че рисунката не съвпада с реалния обект. Те критикуват своите рисунки, че са ужасно грозни. А това няма да доведе до нищо добро. Има вероятност да загуби добрата воля и да започне още повече да се дразни. В такъв случай може да остави моливите и скицниците за да си почине добре. При мен това се е случвало поради липса на добро наблюдение и изучаване на предмета от натурата. Другият проблем е че не визирам правилно реалния предмет с молив по височина и широчина.

Раздразнението по време на рисуване е най-големия враг на художника или особено на начинаещия художник. То може да доведе до загуба на самоконтрол и търпение. 

Аз винаги се връщам на основни елементи като изучаване формата на куба, цилиндъра, сферата и изучаването на основните видове перспектива - въздушна, линейна, с линия на хоризонта придружена с една, две и три убежни точки. Убежен означава нещо да се скрие, да изчезне, да стане невидим.

Наскоро се опитах да нарисувам в Поморие една лодка. Нарисувах я първи път и не се получи, след това я нарисувах втори път, тогава започнах да меря пропорциите с молив по височина и да нанасям измереното с молив по височина върху лист А4. после измерих обекта лодка по широчина и нанесох размера по широчина с молива върху хартията. Така правех за детайлите на лодката и после разбрах, че се е получило добре, защото проявих търпение към рисуването като процес и много внимателно наблюдавах формата на лодката плюс нейните детайли по време на скициране.

Малко по-късно се сетих да нарисувам правоъгълен куб в перспектива и се получи нещо много забавно. Едно от нещата, което започвам да научавам е как да открия своите грешки по време на изучаване на формата и структурата на обекта лодка или кораб. Всичко се получава чрез постоянно мерене с молив и сравняване на обекта в рисунката и обекта от реалния живот. Много хубаво е човек да се запознае с художник, който може професионално да му даде помощ в основите на рисуването като стабилна основа.

Най-важните неща в рисуването са наблюдение на формата на обекта с очи и това включва изследването или изучаването на самия обект. На второ място е измерването на отношенията или размерите на обекта. Колко пъти се нанася в листа по височина и колко пъти се нанася по широчина в листа.

Основните фигури в рисуването са квадрат, правоъгълник, трапец, триъгълник, кръг и овал. Това са двуизмерни фигури, които с помощта на перспективата се превръщат в триизмерни форми.

А според Дан Роум основните елементи в рисуването са: точка, линия, стрлка и петно.

Как да се преборим с раздразнението по време на рисуване?

Повече търпение и много упражнения по рисуване на открито в градския парк, сред приятели, които също рисуват. Също така човек може да намери хора с подобни интереси в рисуването като фейсбук група или други хора от града, в който живеят. Човек не бива да се дразни, че другите са напреднали или имат по изострен усет в рисуването. Усета по рисуване се придобива с много упражнения и железни нерви - непоклатимо търпение и спокойствие.  Опнатите нерви, т.е. силна раздразнителност по време на рисуване пречи на съсредоточаването върху форм два основни ата на обекта и разсейва човека докато се опитва да го наблюдава като проследява неговата форма с очи бавно и спокойно.

Ако човек се дразни и няма търпение, за момента е по-добре да спре и да си зададе два основни въпроса: Обичам ли да рисувам? Изпитвам ли удоволствие от рисуването?

В сряда бях на централния площад в Пловдив да рисувам едни цветенца на име петуния. Раздразних се, че не можах да им хвана „цаката“ да ги нарисувам от раз. Цял следобед се мъчех да ги рисувам. Бях силно раздразнен, че усета за органичната форма ми бягаше постоянно. Не се отказах и чак към 20, 21 часа ги нарисувах. Понякога вдъхновението не идва на готово, трябва сам да си го повикам, за да дойде. На следващия ден се залових да чертая перспектива с линийка, трябваше отново да се преборя с това мое раздразнение по рисуване.


Коментари