ЦЕЛ
Целта е това, към което човек се стреми, което трябва да се осъществи. Целта е мечта, план, намерение, интерес, направление, насока, тенденция, смисъл, причина, подбуда.
МЕРИАМ УЕБСТЪР
цел
: нещо, поставено като обект или цел, която трябва да бъде постигната : намерение.
ИНТЕРЕС
Предизвикано от нещо внимание и желание за опознаването му. Влечения, стремежи.
Интерес е това, което е важно за определен момент. Интересът възниква от потребността. Джеръм Брунър и Л. Постман показват до каква степен интересът може да влияе върху паметта. Група студенти са способни да повторят без колебание думи, произнесени мимоходом пред тях, защото се отнасяли до ценности, които им били близки, докато били забравили казаното им по теми, които не представлявали интерес за тях. Етимологичното значение на думата „интерес“ (на латински: interesse – „в средата съм“) изразява отношението на съответствие между организма и средата. Всяко поведение е мотивирано от някакъв интерес. Действеното начало, който той съдържа, се използва от възпитателите, а активното училище постоянно прибягва до него.
потрѐбност
Тълковен речник
Синонимен речник
Българо-Английски речник
вътрешни ПОТРЕБНОСТи aspirations, inner needs, spiritual needs
МЕРИАМ УЕБСТЪР ОНЛАЙН РЕЧНИК
необходимостта е майка на изобретението
МЕРИАМ УЕБСТЪР
ИНТЕРЕС
интерес
1
a : чувство, което придружава или предизвиква специално внимание към нещо или някого : загриженост
b: нещо или някой, който предизвиква такова внимание
c: качество в нещо или лице, предизвикващо интерес.
ПОСОКА/НАСОКА
Път на развитие. курс, движение, течение.
поприще, поле за дейност, професия, линия на поведение, курс.
МЕРИАМ УЕБСТЪР
посока/насока 4
: линията или курсът, по който нещо се движи или има за цел да се движи, или по който нещо сочи или е обърнато...
Графиката (на гръцки: γραφω; означаващо „пиша, драскам“) е вид изобразителното изкуство. Нейни основни изразни средства са линията, щрихът, петното. Принципно е базирана на баланса между черно и бяло. Възможно е в нея да присъстват един или повече допълнителни цветове, но акцентът не е върху колорита, за разлика от живописта. Предмет на графиката са жанровете портрет, пейзаж, натюрморт, интериор. Съществува и абстрактна графика.
Обичайни графични материали са моливът, тушът, мастилото, въгленът (пресован или не), кредата. Рисува се с различни видове четки, метални или истински пера, дори подострени клечки. Като основа за рисуване се използва хартия или картон, понякога коприна или други. Скрепването на по-нетрайни материали като молив, въглен или креда става чрез напръскването на рисунката с фиксаж.
Класицизъм е направление в литературата, музиката, архитектурата и изобразителното изкуство, което се осъществява основно в границите на XVII век и на една национална култура.
Футуризмът (на латински: futurum – бъдеще) е художествено направление в изобразителното изкуство, литературата и музиката от 1910-те и 1920-те години.
Импресионизмът е течение в изобразителното изкуство, което се заражда в края на 19 век от група парижки художници. Техните независими изложби им донасят известност през 70-те и 80-те години на века, въпреки силната опозиция от утвърдените академични художници. Името на движението произлиза от творбата на Клод Моне „Импресия, Изгряващо слънце“ („Impression, Soleil Levant“), по повод на която Луи Льороа (гравьор, художник и утвърдил се драматург) пише силно критична статия във вестник „Ле Шаривари“, озаглавена „Изложбата на импресионистите“. Художниците не харесват това определение, съдържащо подигравка. Самите те предпочитат да се наричат „независими“.
Импресионистичните картини се характеризират със сравнително малки и тънки, но все пак видими удари с четката, отворена композиция и ударение върху точното изобразяване на светлината в различни състояния (често се набляга върху ефекта на изтеклото време). Засягат се ежедневни теми, движението присъства като ключов елемент на човешкото възприятие и се използват нестандартни гледни точки. Развитието на Импресионизма в изобразителното изкуство скоро води до зараждане на аналогични стилове в музиката и литературата.
РИСУВАНЕТО КАТО ИНТЕРЕС
Какво може да накара едно дете да рисува? Интереса, влечението, мечтата, някакво вътрешно силно желание. Децата изобразяват своите мечти и желания чрез линии и фигури (на английски се нарича shape). По принцип децата не започват да рисуват с графитни моливи. Те обичат да рисуват с пастели или цветни моливи.
РИСУВАНЕ с МОЛИВИ ИЛИ ВЪГЛЕН
Рисуването е част от живота на деца, които биват вътрешно мотивирани да рисуват линии, фигури и после да пресъздават най-различни форми върху двуизмерния лист с цветни флумастери, цветни моливи, пастели или водни боички.
Според Вон Гличка някои възрастни са запазили своите рисувателни способности от ранна детска възраст и те стават най-добрите дизайнери, защото не са се отказали да рисуват.
Рисуването е процес, чрез който с помощта на молива, въглена може да се изобразява рисунка. Рисунката се нарича графика.
РИСУВАНЕТО - ЗА ВЪЗРАСТНИ
Може ли един възрастен човек да се научи да рисува? Да, може. Според някои учители по рисуване всеки човек е индивидуален. Едни имат усет и схващат много бързо и възприемат много по-лесно формата. Други нямат усет и много трудно възприемат формата. Един от начините за възприемане на формата е наблюдението. Според българския тълковен речник наблюдението е да проучим формата с помощта на очите.
Наблюдение - речник на българския език: Резултат от наблюдаване; изследване, изучаване, разглеждане.
Според учителите по рисуване: наблюдението е да проучиш формата съзнателно, да проследиш източника на светлина, къде се намира най-светлия, средния и тъмния тон, също и отразената светлина на обекта - нарича се рефлекс и хвърлената сянка на обекта.
ОСЪЗНАВАНЕ НА ФОРМАТА
ОСЪЗНАВАНЕТО на формата включва: оглеждане, изучаване, разглеждане. Според Берт Додсън в книгата Keys To Drawing, той споделя следното:
Вътрешен диалогИзкуството на рисуването е акт на невероятна координация между ръката, окото и ума. Всяко от тях подлежи на обучение и навици. За много ученици подобрението в рисуването просто се крие в прекъсването на лошите навици и замяната им с нови и полезни. Например, за какво си мислите, докато рисувате? Можете ли да си спомните? Може би умът ви се лута. Може би изобщо не мислите за нищо. Ако обаче сте като повечето от нас, вие от време на време водите вътрешен диалог, докато работите. Този диалог ще помогне или ще попречи на способността ви да рисувате, в зависимост от това кой от двата основни типа е.
Критичен диалог
— Тази ръка не изглежда добре.
„Кракът не би могъл да се обърне по този начин.“
„Никога не рисувам правилно краката.“
„Защо имам толкова много проблеми с рисуването на лица?“
Практически диалог
„Как изглежда тази форма?“
„Тази линия на рамото хоризонтална ли е или леко наклонена?“
„Разстоянието от коляното до стъпалото по-голямо или по-малко ли е от разстоянието от коляното до кръста?“
„Колко неравен е този контур?“
Вероятно можете да видите разликата между тези два типа диалог и може да се съгласите, че практическият е за предпочитане пред критичния. Дори ако вече имате навика за критичен диалог, не е трудно да го прекъснете.Къде гледате, когато рисувате? Гледате ли рисунката си или обекта си? Ако не сте сигурни, опитайте този експеримент. Докато рисувате, накарайте някой да наблюдава очите ви. Те почиват предимно на рисунката или на обекта? Това е важен въпрос и ключ към подобрение. Ако те (очите) се фокусират предимно върху вашия обект, ще рисувате по-добре, отколкото ако фокусът е върху вашата рисунка. Защо е така? Да се върнем към двата вида диалог. Когато се фокусирате върху рисунката, особено в ранните й етапи, вие преценявате усилията си. Това води до самоангажиран, самоаналитичен, критичен режим; нещата в рисунката са „грешни“ или „просто не изглеждат както трябва“. Може да се изкушите да разчитате на формули и техники, които вече знаете, вместо да нарисувате това, което действително виждате. Може да станете нетърпеливи. Начинаещите ученици често се губят или объркват, когато разчитат на критичен диалог. Удря се по главата като китайско водно мъчение и в крайна сметка може да отнеме цялото удоволствие от рисуването.Практическият диалог се получава, когато сте фокусирани предимно върху обекта. Това наистина е диалог между вас и обекта, който ви дава информация за форми, ъгли и измервания, които можете да преведете в линии на хартия.Понякога практическият вътрешен диалог не е нищо повече от повторение на една-единствена дума, която описва усещането във вашия обект, което се опитвате да уловите и след това да предадете. Наричани задействащи думи, те ви помагат да останете в момента. Изричането на дума като „ъгловато“, „остро“, „дълго“, „заоблено“, „сложно“ или „настръхнало“ нежно на себе си (често многократно), докато ръката ви се движи по хартията, ви държи в контакт с чувствата ви за това, което виждате, и улеснява действителното създаване на този ефект.
При дадено условие аз наблюдавам обекта като форма на ябълка, преди всичко гледам каква е формата, после наблюдавам стойностите - най-светлите, средните и тъмните тонове на обекта. Ако ще я ризувам в цвят - пак има цветни стойности. Ако поставя ябълката върху бяла копирна хартия, ще има отражение от бялата хартия, и ако времето е слънчево, ще има източник на светлина, който определя от коя посока идва светлината и в каква посока пада сянката.
Ще си послужа с няколко примерни снимки, заснети в домашна обстановка и навън:
Предмети заснети в домашна обстановка
Светлината идва от ляво, а сянката пада в дясно. Това е сутринта в 10 часа.
предмет заснет в 10 сутринта |
Към следобед 14 часа слънцето се мести и светлинният източник се променя при движение, също се променя и ъгъла на хвърлената сянка.
| |||||
предмет заснет в 14 часа следобед |
Към 16 часа слънцето се движи в средата като светлинен източник, следователно хвърлената сянка също се променя.
предмет заснет в 16 часа следобед |
Тук навън снимките са направени в един същи час - интервал 13-14 часа следобед.
хвърлена сянка в посока отиване на някъде |
хвърлена сянка в посока връщане от някъде |
За да възприема формите на обектите и светлинните източници като дневната светлина, трябваше да се престраша да рисувам на живо на вън и започнах да рисувам с часове формата като правех контурни очертания. и когато нанасях светли и тъмни сенки на определен обект имах следното наблюдение: светлосенките - светлите и тъмните участъци се променяха според движението на слънцето. Следователно се променяше и посоката на хвърлената сянка.
Практически рисуването се подобрява според нагласата на самия човек. Ако човек рисува много малко, няма как да очаква добри резултати.
МОЖЕ ЛИ ЧОВЕК ДА ИЗПИТВА НАСЛАДА ОТ РИСУВАНЕТО?
Наслада - тълковен речник: Голямо удоволствие от нещо. Синонимен речник: (същ.) наслаждение, удоволствие, кеф, сладост, доволство, радост
(същ.) забавление, развлечение.
Насладата е тази нагласа, която те кара да искаш да рисуваш, не това, което виждаш в самата действителност, а това, което си представяш. Но в действителност предметите от действителността също създават тази наслада, когато човек ги нарисува по няколко пъти като упражнява своето наблюдение. Наблюдението на самите предмети от действителността е най-добрият учител за тяхното възприемане и запомняне.
Някои споделят, че да рисуваш това, което виждаш е много по-важно от това, което знаеш.
Намиране на формата чрез очертание или контур. За да нарисувам точната форма на всеки обект, се наложи да ги меря по височина и широчина с молив и да нанеса всеки предмет според пропорциите им. |
Светли и тъмни части в цвят. |
Насладата от рисуването развива въображението и усета.
Рисуването ни помага да се развиваме творчески, създава идеите, подпомага представите и възприятията на обектите в действителността.Рисуването е творчески процес, който изисква много търпение и постоянство.
Ще вмъкна речников запас, който може да бъде полезен:
процѐс
Тълковен речник
1. Последователна смяна на състоянието в развитието на нещо; ход, развой. Учебен процес.
2. Прогресираща болест. Възпалителен процес.
3. Спец. Ред за провеждане на съдебно дело и самото дело. Съдебен процес.
Синонимен речник
(същ.) прогрес, напредък
(същ.) дело
(същ.) задача, задание
(същ.) метод, похват, технология
(същ.) действие
тео̀рия
Тълковен речник
1. Система от идеи в един клон на знанието, които обобщават практическия опит, натрупан от човека в процеса на опознаване на природата, в обществения живот и мисленето. Теория за клетъчния строеж.
2. Съвкупност от основни правила за дейност или от основни положения в определена научна област. Теория на изкуството. Теория на футбола.
3. Мнение, схващане, мисъл, разработена подробно. Имам своя теория по въпроса.
Синонимен речник
(същ.) разбиране, схващане, мнение, идея, построение
Мериам Уебстър онлаин речник
процес
1 от 4
съществително
а
: ПРОГРЕС, НАПРЕД
в процеса на времето
b
: нещо става : ПРОЦЕДУРА
2
а
(1)
: природно явление, белязано от постепенни промени, които водят до определен резултат
процеса на растеж
(2)
: продължаваща естествена или биологична дейност или функция
такива жизнени процеси като дишане
b
: поредица от действия или операции, водещи до края
специално : непрекъсната операция или обработка, особено в производството
Пропорция - тълковен речник: Съразмерно съотношение на съставните части на нещо. Правилни пропорции.
Пропорция - синонимен речник:
Въображение - тълковен речник
Способност за изграждане на мислени представи, образи; фантазия. Богато въображение. Творческо въображение. Това съществува само в твоето въображение.
Въображение - синонимен речник
(същ.) фантазия, утопия, мечта, блян, илюзия, измислица
(същ.) проникновение, проницателност, прозорливост, далновидност, поглед
(същ.) ум, умствени способности, интелект, интелигентност
Merriam Webster Речник
въображение -
1
: актът или силата за формиране на умствен образ на нещо, което не е присъствало на сетивата или никога преди не е било напълно възприемано в реалността
2
а
: творчески способности
b
: способност за конфронтация и справяне с проблем : находчивост
използвай въображението си и ни измъкни от тук
° С
: мислещият или активен ум : интерес
истории, които разпалват въображението
3
а
: творение на ума
особено : идеализирано или поетично творение
b
: измислено или празно предположение
креативност -
1
: способността да създаваш
нейното художествено творчество
2
: качеството да си креативен
.
Коментари
Публикуване на коментар